Dommerne vil have magt. Fornemmer man.
Formanden for Den danske Dommerforening, Michael Sjöberg,
kritiserer i Politiken den seneste lovgivning fra Inger Støjberg, som lægger op
til nogle meget præcise straffe, konkret i sager om tålt ophold. Han anklager
ministeren for at underminere de uafhængige domstole, mens en ”kollega”,
advokat Christian Dahlager, supplerer med, at regering og folketing er godt på vej til at overskride
sine grundlovsgivne kompetencer.
Alt sammen tilsyneladende fordi man ”skematiserer” straffene
i konkrete situationer.
Det er ikke noget nyt med aktivistiske domstole, som gerne
enten vil sætte en politisk dagsorden eller alternativt ”blot” gerne vil give
samfundet et skub i en given retning. Ej heller er det nyt, at der er folk, som
indbringer sager for domstolene i håb om en dristig og banebrydende dom, eller som
i det mindste gerne vil holde en kattelem åben for en sådan.
Man forstår skam frustrationerne. Men lad os lige tænke tanken til ende.
I et demokratisk samfund er det vel det demokratisk valgte
folketing, som skal trække landet i den retning, landet skal trækkes. (Hvis
nogen altså i det hele taget skal).
Fri os fra den tanke, at andre embedsmænd havde samme
ambitioner som dommerstanden. Tænk, hvis politiet ikke stillede sig tilfreds
med at være retshåndhævende, men havde ambitioner om at være retsskabende? Hvis
politiet egenhændigt valgte, hvilke love, de ønskede at følge, og fravalgte
sager, de nægtede at opklare af politiske grunde? Tænk, hvis Skat havde
ambitioner om at være retsskabende, i stedet for blot at være gode
bureaukrater, der administrerer den skematiske lovgivning... (Selvom det sidste eksempel måske er mindre velvalgt).
Man kan bestemt finde eksempler på et lidt for selvstændigt
embedsværk, men den almindelige holdning er, at dette er uacceptabelt.
Naturligvis skal domstolene være uafhængige. Men hvad er
det, den uafhængighed består af og skal beskytte?
Grundlæggende må man huske, at det, domstolene suverænt skal
kunne afgøre, alene er skyldsspørgsmålet. Domstolene skal desuden sikre, at retten går
sin gang, at anklagede har ret til en forsvarer og et forsvar, og at der ikke
dømmes skyldig, medmindre der er tilstrækkelige beviser hertil. Domstolene må
her være uafhængige, så den enkelte dommer ikke skal frygte for sit job og sin
indtægt (eller værre), hvis man straffer nevøen til en minister, frifinder en
politisk modstander til den siddende regering eller dømmer imod folkestemningen
i en given sag.
Alt dette er soleklart.
Men domstolene er jo ikke – og skal ikke være! – uafhængige
i forhold til loven. Og i denne (indirekte) betydning skal domstolene jo heller
ikke være uafhængige i forhold til den lovgivende magt. Det er lige så
soleklart.
Jeg kan derfor slet ikke se, at det skulle være krænkende, hvis en dommer ikke har et vidt spillerum for sit personlige skøn, hvor
vedkommende kan føle sig indflydelsesrig og retsskabende. Dommeren har jo
heller ikke ret til at frifinde hhv. straffe på basis af sit frie skøn. Det må
vel forventes, at dommeren gør dette på basis af de fremlagte beviser?
Reducerer dette dommeren til blot og bart en automat eller
en maskine, hvor der kommer en dom ud i den anden ende? Tja, vel ikke mere, end
færdselsbetjenten er en ”automat”, der stikker fartbøder ud, når og kun når en
given fartgrænse er overtrådt (og som i øvrigt ikke er fri til at skønne bødens
størrelse). Vel heller ikke mere, end sagsbehandleren hos Skat, der er tvunget
til ”automatisk” at godkende et fradrag, som nu engang er fastlagt i loven.
Hvis man ikke ønsker at være en ”automat”, så skal man ikke
være embedsmand, af den uafhængige slags eller ikke. Det er bureaukratens
vilkår i en retsstat. Hvis man ikke vil være en ”automat”, der i sit job er
bundet til at håndhæve regler og love, som andre har udstukket for en, så er
der utallige andre karriereveje, som ligger åbne, lige fra klummeskribent til
selvstændig erhvervsdrivende.
No comments :
Post a Comment